nederlands
sieraden frans beelen




  • kunstenaar
 
Frans Beelen (1946) maakt opvallende, speelse, kleurrijke sieraden.
Met textiel als basis maakt zij combinaties met allerlei vindmateriaal zoals kralen, veren, mineralen (gepolijst en ruw), schelpen enz.
Door de ongebruikelijke materiaalkeuze wordt niet alleen het oog naar het sieraad getrokken, maar ontstaat ook de drang om het te voelen, het aan te raken en de tegenstellingen te ervaren tussen hard en zacht, dik en dun, massief-doorzichtig.

"Kijken moet ook met de handen gebeuren".

Frans Beelen maakt met recht pronkstukken, waaraan het secure handwerk dat eraan vooraf is gegaan, evenals het plezier waarmee het gemaakt is, zijn af te lezen. De sieraden - ieder met een eigen karakter zijn blikvangers die het midden houden tussen chique klassiek en eigentijds exotisch. Hun sierlijke vormen doen denken aan de Jugendstil, maar ook aan vormgeving uit andere culturen.

portret Frans Beelen

Het textiel en een goede pasvorm geven de draagster een gewaarwording van een behaaglijk kledingstuk. De extravagante vormgeving versterkt het zelfbewustzijn van degene die het draagt. Door diens bewegingingen gaat het sieraad extra spreken. Zo ontstaat er een samenspel waarin sieraad en persoon elkaar versterken.
Maar ook zelfstandig, los van het lichaam zijn haar sieraden complete kunstwerken. Daarmee is haar werk zowel 'toegepast' als 'autonoom'. De bezitters van zo'n sieraad blijken het als ze het een moment niet dragen, te exposeren aan de wand of in een vitrine.



"... Het aanschouwen van de sierraden van Frans is het jezelf onderdompelen in een gecomprimeerde, spannende wereld. Een mini wereld waar verschillende materialen hun ontmoeting met elkaar aan het vieren zijn. Elk minuscule onderdeeltje geeft acte de présence en helpt mee om een betoverende en gezamenlijke nieuwe staat van 'zijn' te laten zien. De samenhang tussen de verschillende materialen getuigt van een groot gevoel voor balans, combineren en fijnzinnigheid. Alles is werkzaam en klopt."
(Machiel Braaksmat, december 2016)

"... Frans Beelen toont een uitstekend gevoel voor het subtiel combineren van kleuren. (...) In het gebruik blijken haar sieraden perfect draagbaar en goed te combineren. Waarmee blijkt dat kunst en funcionaliteit goed samen kunnen gaan."
(Yvo van Marle, Beelden in Gees, zomer 2016)

"... Beelen maakt prachtige halssieraden die als relieken tentoongesteld zijn. Van begin tot eind zijn deze hybride vormen van textiel, kralen, stenen en schelpen nauwkeurig aaneengesloten. Toch lijken de vormen als vergroeiingen of stolsels te zijn ontstaan, in diepe zeetroggen of in vulkanisch gebergte..."
(Renske Bakker, Leeuwarder Courant, 10 juli 2015)

"...Beelens feilloze gevoel voor kleurencombinaties komt in ieder uniek sieraad duidelijk naar voren. Haar draagbare kunst is grillig, maar uitgewogen van vorm en tot in de puntjes uitgewerkt..."
(Grytsje Klijnstra, Leeuwarder Courant, december 2012)

"...Volstrekt unieke objecten met stenen en kleuren. De diepte die ze optisch weet te bereiken door knap gebruik van kleuren en materialen is bewonderenswaardig..."
(Edwin van der Hout, NWK, 17 oktober 2012)

"...In een uitbundige uitstalling zijn ringen, broches, halssieraden en oorbellen te zien die stuk voor stuk weten te imponeren dankzij opvallende vormen, originele combinaties en speelse constructies..."
(Susan van den Berg, in Leeuwarder Courant 3 december 2010, Freed Cultuur p. 11)

"...Beeldhouwen met textiel..." (Liesbeth Jongkind, slotexpositie galerie JaJa, 2009)

"...Aan de sieraden, de objecten van Frans Beelen is te zien dat ze vanuit het gevoel voor en de verwerking van het textiele of flexibele materiaal ontstaan. Het gaat telkens om een ontmoeting tussen hard en zacht: hoe buigt een koordje zich om een schelp, welke ronding kan een rits aan.
Er ontstaan gebogen lijnen die herhaald en geaccentueerd worden, met de spanning die wordt veroorzaakt door de ontmoeting tussen hard en zacht.
Daarin is het te vergelijken met de beste voorbeelden uit de Jugendstil of Art Nouveau..."

(Gieneke Arnolli, conservator Mode en Textiel van het Fries Museaum, 2008)


"...Haar sieraden vallen onder de catergorie "slow-kunst": het is een zorgvuldig proeven van materiaal, kleur en vorm tijdens het maken, met aandacht voor wie ooit de draagster zal zijn.."
(Francien Bruggink, in: Het Zoete Gif, Luxe en Decadentie, uitgave Intermedi-art/ Kunstzaken, (2008)

"...Frans Beelen maakt textiele lichaamsobjecten met een hoge aaibaarheidsfactor..." (Textiel Plus, 2003)

"...Zij combineert op onnavolgbare wijze stenen, mineralen, veren en kralen op en in buigzame fluwelen, waardoor haar sieraden als water om je heen met je bewegingen meegaan..." (Tattwa Bulletin, 2000)

"...Sieraden die zichzelf manifesteren en de draagster bezielen met kracht en elan..."
(Opzij, 1999)